reklama

(Ne)tradičná svadba v Pakistane

Mala som možnosť zažiť svadbu v Pakistane a bolo to skutočne nezabudnuteľné. I keď som sa na Slovensku zúčastnila iba niekoľkých svadieb, prekvapilo ma, aká bola táto svadba odlišná. Okrem ženícha a nevesty, ktorí si sľúbili vernosť na celý život bolo takmer všetko inak.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)
Obrázok blogu

Pakistan je krajina silných tradícií, založená na princípoch islamu. Rodina zohráva kľúčovú úlohu v živote jednotlivca a prevláda systém spojenej rodiny. V bežnej rodine spolu žijú tri až štyri generácie a voči starším sa chová veľká úcta. Rodina je pre ľudí všetkým a nezáleží na tom aká je vzdialená. Manželstvo sa uzatvára na celý život a rozvodovosť je stále pomerne nízka.

Keď som sa dopočula, že svadba na ktorej sa zúčastním je dohodnutá, nevedela som presne ako to bude prebiehať. Veď aký môže byť vzťah medzi mužom a ženou, ktorí spolu strávili len niekoľko krátkych chvíľ pod dozorom? Výber oboch však trval skutočne dlho a rodiny hľadali súlad osobnostných charakteristík a životných plánov oboch partnerov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po príchode na miesto svadby ma rodina ženícha vrúcne privítala. Veľmi som sa tešila na nadchádzajúce tri dni, ktoré strávim v kruhu pohostinných ľudí. Na privítanie ma ponúkli teplým čajom doodh patti, pri ktorom sa celá rodina rozhovorila. Väčšinu diskutujúcich tvorili ženy. Muži sa zdržiavali mimo domu a riešili logistické úlohy spojené so svadbou. Organizačné zodpovednosti totiž tradične spadajú pod mužov a tak ženám ostáva len stres spojený s privítaním rodinných príslušníkov a dozorom detí.

Prvý deň svadby sa konala Mehndi. Táto časť svadby je najzábavnejšia. Svadobčania sa pripravujú aj niekoľko týždňov na špeciálne tance, mne však ostalo len niekoľko hodín na "tréning".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Svadba sa konala oddelene pre mužov a ženy podľa miestnych tradícií. O to však panovala uvoľnenejšia atmosféra a ženy tancovali po miestnosti. Všetko žiarilo farbami oranžovej, červenej, žltej a hudba sa rozliehala po susedstve. Uprostred zábavy ženy slávnostne priviedli ženícha v sprievode kvetov a usadili na hlavné pódium. Potom postupne pristúpili k ženíchovi, pomazali mu ruku hennou a vlasy olejom pre šťastie, dali mu požehnanie a ponúkli dar. Zábava a hostina pokračovali až do neskorej noci.

Na druhý deň nás prišla navštíviť suseda, ktorá hennou vyčarovala kresby na mojich rukách. Museli sme sa však ponáhľať, pretože v ten deň sa konal Barat a ženích sa už chystal na slávnostnú cestu za nevestou v aute vyzdobenom pestrofarebnými kvetmi. Po príchode na miesto ceremónie sa ženy a muži znova rozdelili do dvoch miestností a počas čakania na nevestu sa rozbehla diskusia a vzájomné hodnotenie oblečenia. V tento deň nás bolo už o trošku viac a môj skromný odhad bol 150 hostí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dlho očakávaná nevesta sa objavila v dverách v sprievode rodiny. Mala na sebe krásne červené šaty, ktoré boli honosne vyšívané. Vzápätí prišiel ženích, ktorého nevestina rodina vítala hádzaním lupeňov kvetov. K neveste sa však neposadil ihneď. Najprv sa začalo vyjednávanie. K tejto zábave sa zhŕkla celá miestnosť ľudí, ktorí sledovali vášnivé dohadovanie medzi rodinou nevesty a ženícha. Po dohodnutej cene za nevestu mohla oslava pokračovať. Po prvý krát sa pár usadil vedľa seba.

Nevesta, z ktorej sa v tento deň stala manželka, tak vstúpila do ženíchovej rodiny. Po príchode do jej nového domova ju oficiálne privítala matka ženícha a celá jeho rodina. Začal sa pre ňu nový život.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tretí deň svadby bol pripravený ženíchovou rodinou a konal sa v jeho rodnom meste. V tento deň prišlo najviac hostí, takmer 400. Bolo to napriek tomu príjemné stretnutie rodín a priateľov, ktorí prišli poobdivovať mladomanželov. Rozhodla som sa, že si vyskúšam obliecť sárí. Nadšené tety sa zhŕkli v mojej izbe a začali ma obliekať. Po polhodine som už nestíhala sledovať koľko zatváracích špendlíkov na mňa použili a kde všade mi moje sárí poprišívali. Ďalšiu polhodinu mi trvalo naučiť sa v ňom chodiť. Úspech bol zaručený a po príchode na Valimu som sa zoznámila snáď so všetkými prítomnými ženami.

Celá svadba sa niesla v duchu rodiny a bola veľmi príjemná. Odchádzala som naspäť odpočinutá napriek nabitému programu. Zažiť svadbu v Pakistane bolo pre mňa neobyčajé, zábavné a čarovné.

Jana Bielikova

Jana Bielikova

Bloger 
  • Počet článkov:  29
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Veľa myšlienok, niekedy chaotických, niekedy ešte viac, pôvodný plán stratený a nový sa hľadá Zoznam autorových rubrík:  PakistanReceptyLámem si hlavu nad...Čo ma zaujalo

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu